Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om instellingen te onthouden en je bezoek soepeler te laten verlopen. Daarnaast gebruiken we ook cookies voor de verbetering van de website en het verzamelen en analyseren van statistieken. Lees meer over cookies

Spelenderwijs leren over kanker met een escape room

Fellow kinderoncologie Anouk Steur (34) van het Prinses Máxima Centrum ontwikkelde een ‘escape room’ spel, waarmee zorgverleners leren hoe ze vroegtijdig verraderlijke uitingen van kanker bij kinderen kunnen herkennen. Anouk: ‘Een escape room is een zeer geschikte onderwijstool waarmee je spelenderwijs leert!’


Anouk Steur (34) werkt afwisselend op de verschillende gespecialiseerde zorgafdelingen van het Prinses Máxima Centrum, om zo haar ervaring uit te kunnen breiden. 

Onderwijs
‘Mijn interesse ligt naast de kinderoncologie bij het geven en ontwikkelen van onderwijs. Zorgverleners in het Máxima kennen mij mogelijk van simulatietrainingen, maar ik maak ook e-learnings over het herkennen van kanker bij kinderen en spoedsituaties die daarbij voor kunnen komen. Op het congres van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) mochten wij dit jaar namens het Máxima een mini-symposium houden, waarin we ons ook hebben gericht op dit belangrijke onderwerp. Kinderkanker is zeldzaam en kan zich met heel algemene klachten presenteren. Desondanks moet een huisarts of kinderarts de onderliggende ziekte snel kunnen herkennen.

Escape room
‘Ik zocht een tool om dat doel te bereiken.’ Een team van de Academy van het Prinses Máxima Centrum heeft recent een fysieke escape room gemaakt over de Veiligheidsmanagementsysteem (VMS) thema’s. Anouk: ‘Wat een escape room zo goed maakt: het is een spel, je staat open voor de kennis en je bent fanatiek, alleen het juiste antwoord helpt je verder. Die elementen maken het een uitermate geschikt middel voor scholing. Een fysieke escape room was niet geschikt voor de locatie in Papendal. Daarnaast wilden we dat een grote groep mensen tegelijkertijd in teams de escape room zou doorlopen. Ik nam dus papier mee: drie virtuele kamers (enveloppen) met informatie in puzzelvorm. Daarin kwamen verschillende oncologische spoedeisende situaties aan bod.’  

Mini-college
‘Bij koorts moet je soms ook aan kinderkanker denken. Een kind dat niet wil lopen, heeft mogelijk een tumor die een dwarslaesie veroorzaakt. Door de escape room te combineren met een informatief mini-college na ontsnapping uit elke virtuele kamer, was er direct verdieping van de kennis die de deelnemers in de escape room moesten toepassen om de puzzels op te lossen. Met deze oplossingen kon de eindcode worden gekraakt, waarna het symposium werd afgesloten met een lezing over kinderoncologische zorg in Nederland. Samen met kinderoncologen Natasja Dors, Jan Loeffen, Annelies Mavinkurve en Wouter Kollen hebben we in dit symposium laten zien hoe effectief onderwijs met een escape room op maat kan zijn’.  

De escape room is volgens Anouk ook te gebruiken voor andere doelgroepen, zoals kinderartsen in opleiding en shared care collega’s. Anouk: ‘Er zijn nog geen afspraken gemaakt hierover.’ 

Missie
Anouk tot slot: ‘De vroegtijdige herkenning van een kanker bij kinderen, en van de spoedeisende situaties die hiervan het gevolg kunnen zijn, draagt bij aan de missie van het Prinses Máxima Centrum: “Ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven”. Het escape room concept wat ik thuis aan de keukentafel heb ontwikkeld, pas ik nu als onderwijstool toe als kinderoncoloog in opleiding.’